Vähemmän kaloreita, pidempi elinikä?

Kalorien avulla lasketaan ruoan sisältämää energiaa ja se on hyvä tapa arvioida kuinka paljon energia ihminen syö sisäänsä. Kun ihminen syö vähemmän kuin kuluttaa, käyttää keho varastoimaansa rasvaa energiaksi, ja kun taas syödään liikaa, kertyy rasvaa kehon ympärille.

Kuitenkin vähäisellä kalorien saannilla voi olla toinenkin puoli. Useissa pienillä eläimillä tehdyissä tutkimuksissa on kerta toisensa jälkeen havaittu, että vähemmän kaloreita syövät eläimet elävät pidempään kuin lajitoverinsa, jotka saavat syödä enemmän. Koko elämän mittainen kalorien rajoittaminen on joskus pidentänyt elinikää jopa 40 %.

Vaikka vaikutus on näinkin suuri esimerkiksi hiirillä, vaikuttaa siltä että ihmisillä teho ei ole näin suuri. Sen vaikutus voisi kuitenkin olla arvioiden mukaan jopa 5 – 10 vuotta, suunnilleen samanarvoinen kuin riittävän liikunnan saannilla.

 

Tämän lisäksi kalorien rajattu saanti antaa monia muita hyötyjä ihmiskehossa. Tietenkin se estää ylimääräisen rasvan kertymisen ja ylipainon aiheuttamat ongelmat, mutta se laskee myös syöpien todennäköisyyttä.

Prosessi nimeltä Autophagy

hiiriAutophagy on kehon prosessi, jossa se käyttää vaurioituneita solujen osia uudestaan, tavallaan kierrättäen ne uusiksi osiksi soluille. Samalla se tulee korjanneeksi vanhaan soluun syntyneen vahingon, jolla on monia hyviä vaikutuksia.

Vaurioituneet solut saattavat nimittäin muuntua syöpäsoluiksi, jotka levittäytyvät hiljalleen ympäri keho. Aikaisn tehty korjaustoimenpide voi kuitenkin ehkäistä tämän tapahtumaketjun synnyn, ja näin estää jopa syöpien muodostumisen.

Autophagy prosessi toimii voimakkaimmin, kun keholla ei ole ylimääräisiä kaloreita käytettävissä. Muuten se käyttää mieluiten niitä solujen rakennusaineina, sen sijaan että se purkaisi ja kierrättäisi vanhoja.

Kuinka hyödyntää kalorivajetta?

Kalorivajeella on siis selviä kehoa parantavia ja suojaavia vaikutuksia. Kysymys onkin sitten, että miten ihminen voisi niistä hyötyä. Kaloreita ei tietenkään kannata laskea liian alas, sillä siitä voisi seurata nääntymistä ja ravinteiden puutosta.

Asiaa on tutkittu, ja optimaalinen kalorien taso vaikuttaisi olevan noin 20 – 40 % alhaisempi kuin yleisesti syöty kalorienmäärä populaatiossa. Tärkeintä olisi pysyä solakkaana, ei liian laihana, sekä saada kaikki tarpeelliset vitamiinit ja ravinteet.

Kalorien hallinta

Varsinkin alussa joudut olemaan tarkkana kalorimäärien kanssa, ennen kuin opit arvioimaan paljonko niitä on missäkin määrässä ruokaa. Tämän takia sinun täytyy pitää kirjaa syömisistäsi, ja laskea niiden avulla syödyt kalorimäärät.

Kalorilaskuri on eräs hyvä apuvälinen tähän hommaan.

Ruoan laadullakin on väliä

Pelkkä kalorien kontrollointi ei ole riittävää, vaan tärkeää on saada myös tarvittavat ravinteet. Kun syöt vähemmän kaloreita, on tärkeämpää myös valita ravinnerikkaita ruokia. Tämä tarkoittaa erityisesti kasviksia ja vihanneksia, joita tulisi syödä huomattavasti nykyistä enemmän suurimmalla osalla ihmisistä.

Dieetit.com on hyvä sivusto, jolta voit katsella ja vertailla erilaisia ruokavaliota.

Lisäravinteet

Joillakin voi olla helpompaa saada tarvittavia ravinteita ja vitamiineja lisäravinteiden kautta. Erityisesti ongelmalliseksi voi muodostua d-vitamiinin saanti, sekä b12-vitamiinin saanti jos ei syö paljon lihatuotteita.

Mikäli kuitenkin syöt monipuolista ruokavaliota, johon sisältyy sekä kasviksia, kaloja, lihoja ja äyriäisiä, tulet todennäköisesti pärjäämään niiden avulla todella pitkälle.

Lopuksi – älä stressaa liikaa

Liian moni aloittaa tälläiset elämänmuutokset “kaikki tai ei mitään” -asenteella. On kuitenkin hyvä muistaa, että pienetkin muutokset auttavat paljon, ja vaikka tämä muutos ei aina menisikään putkeen, on yrityskin parempaa kuin yrittämättä oleminen.

Stressikään ei ole hyväksi pitkälle iälle, joten ei kannata stressata turhaan tälläisistä asioista 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *